Jubileumvoorstelling 30 jaar De Gooische Muziekschool

17 juni 2023 – Singer Laren – Aanvang 19.30 uur

Dertig jaar geleden richten de gebroeders Nico en Coen Schimmel, met ondersteuning van zus Marieke, een muziekschool op in het schildersdorp Laren. Een stichting die de opleiding ging verzorgen voor Muziekvereniging St. Jan. Het oprichtingsconcert werd gegeven op vrijdag 11 september 1992 met medewerking van de nationaal bekende componist en pianist Joop Stokkermans. De oprichtingsacte van de Stichting Opleiding Muziekvereniging St. Jan werd getekend op vrijdag 22 januari 1993.

In de jaren daarna breidde de muziekschool zich uit en ontpopte zich tot een regionaal opererende culturele instelling onder de naam De Gooische Muziekschool.

De Jubileumvoorstelling gaat over de ontwikkeling van de muziekschool aan de hand van de levensloop van een leerling. Laten we zeggen: de circle of (culture) life.

Alle fases van deze ontwikkeling van kind naar volwassene laten wij synchroon lopen met de ontwikkeling van de muziekschool. De oorsprong in het concert met Stokkermans waarna het accent lag op de blaas- en slagwerkinstrumenten. Vervolgens breid het lesaanbod zich uit en gaat ‘de leerling’ andere instrumenten ontdekken. Er komt meer ensemble spel en popmuziek in de opleiding, het lesgeven op basisscholen dient zich aan. De leerling krijgt andere interesses en ziet de musicalafdeling als nieuwe uitdaging.

In de pubertijd gaat het wringen tussen de klassieke – en popmuziek en de digitale muziek doet haar intreden als de leerling jongvolwassen is.

En zoals het hoort bij een circle of culture life wordt de leerling de ouder van een kind dat zij weer meeneemt naar een concert dat het jonge kind inspireert om muziek te gaan maken.

Aan de voorstelling werken diverse onderdelen van de muziekschool mee. Er zijn ensembles, popbands, koren en musicalgroepen. Het wordt een afwisselende en veelzijdige voorstelling.

Zaterdag 17 juni 2023, aanvang 19.30 uur in Theater Singer, Laren

Kaarten: