Dwarsfluitles

voorspeel juni 2013 2De dwarsfluit hoort oorspronkelijk bij de houtinstrumenten en wordt dwars op de lippen gehouden wanneer deze bespeelt wordt. Het instrument bestaat uit drie delen met in totaal wel 26 kleppen. Door met je lippen op het mondstuk te blazen en daarbij verschillende kleppen in te drukken ontstaan er verschillende tonen.

Een dwarsfluit speelt vaak de melodie en past goed in een orkest. Daarnaast is het ook erg goed geschikt als solo instrument.

Voor wie?

Vanaf 6 jaar is het mogelijk om bij de Gooische Muziekschool lessen te volgen in dino dwarsfluit. Leerlingen vanaf 8 jaar kunnen dwarsfluitles volgen, maar je moet wel je voortanden gewisseld hebben.

Uiteraard kunnen tieners en volwassenen zich ook aanmelden voor dwarsfluitles. Notenkennis en of andere muzikale opleidingen zijn niet nodig.

Om een instrument te leren bespelen is het nodig om regelmatig te oefenen. Alleen dan kun je vorderingen maken en wordt het steeds leuker om muziek te maken.

Maar soms lukt dat niet omdat je ook verplichtingen hebt op school of elders. Lukt het regelmatig oefenen even niet, bespreek het dan met je docent. Wellicht kan het lesprogramma dan tijdelijk aangepast worden.

Wat heeft De Gooische Muziekschool te bieden naast de reguliere les?

Er worden gedurende het seizoen diverse leerlingconcerten georganiseerd waaraan deelgenomen kan worden. Bij voldoende inschrijvingen organiseren we in februari/maart een luister- en speelconcert voor volwassenen. Bij alle concerten mogen beginnende en gevorderde leerlingen meedoen. Wil je hieraan meedoen, informeer dan even bij je docent.

Als je het leuk vindt om in een bandje of ensemble te spelen, dan zou dat al na zo’n 2 à 3 jaar dwarsfluitles kunnen.

In juni houden we een einduitvoering van het Groot Goois Jeugdorkest. Je speelt dan met blokfluitleerlingen en andere instrumentalisten in dit orkest. Wil je hieraan meedoen, informeer dan even bij je docent.

De Gooische Muziekschool biedt de mogelijkheid om muziekdiploma’s te behalen.

Waar geven wij les?

Bussum, Eemnes, Huizen en Weesp

Bekijk het filmpje om te horen een dwarsfluit klinkt