Muziek voor Kleuters

Muziek voor Kleuters is een cursus van 17 lessen voor kinderen uit groep 1 & 2 van de basisschool (leeftijd 4-6 jaar). We hebben in totaal 4 halfjaarlijkse cursussen die rouleren. Elk half jaar gaan we aan de slag met een nieuw verhaal! Elke cursus heeft een nieuw thema, dus blijft elke cursus heel spannend en gevarieerd waardoor kleuters deze cursus meerdere keren kunnen volgen. Thema’s zijn: Kikker is jarig, Uit Artis is een beer ontsnapt, Een treintje ging uit rijden en Babar, olifantje in het bos.

In september 2023 starten we met Een treintje ging uit rijden! In 17 weken neemt het treintje ons mee op reis. Iedere week stapt er iemand anders in die ons iet kan leren over muziek maken, zoals de wijze meester Uil, de fanfare of de sneeuwman. Kom meedoen en ontdek wie er nog meer instappen …! Begin februari 2024 start de cursus met het thema Babar, olifantje in het bos.

De kern van de cursus is om spelenderwijs het muzikale gevoel te stimuleren en zo een muzikale basis neer te zetten. Tijdens de reis maken we kennis met muziekinstrumenten en klanken.

Daarnaast vormen zingen, bewegen op muziek, spelen op kleine slaginstrumenten en doen-, luister- en samenspeeloefeningen belangrijke onderdelen van de les.

Door deze activiteiten wordt het gevoel voor puls, timing en ritme, tonaliteit, melodie en harmonie ontwikkeld.

Naast de muzikale ontwikkeling ontdekken ze hoe leuk het is om samen muziek te maken. Net als op de basisschool worden de eerste- en tweedejaars leerlingen in dezelfde groep geplaatst. Hierdoor zijn er binnen een groep verschillen in leeftijd en muzikale ontwikkeling. De cursus is zo ingericht dat er ruimte is voor dit niveauverschil en zal de docent hierop inspelen door te differentiëren.

De cursus wordt altijd afgesloten met een concert voor de ouders. In januari met een speciale eigen voorstelling en in juni met een grote gezamenlijke voorstelling van alle leerlingen binnen de basisvorming in een echt theater.

De groepen bestaan uit 6 tot 12 leerlingen. Bij minder dan 6 leerlingen wordt de lesduur aangepast.

Wanneer leerlingen naar groep 3 van de basisschool gaan, kunnen zij doorstromen naar de cursus Kraak de Code. Leerlingen die na deze serie van 17 lessen toe zijn aan een andere cursus, maar nog te jong zijn voor Kraak de Code, kunnen de cursus Fluiten met Visjes of Kinderkoor volgen. Meedoen met een nieuwe serie van 17 lessen is ook mogelijk.

Waar geven wij les?

PlaatsDagTijd
Bussumdinsdag15.00 - 15.40 uur
Bussumvrijdag15.00 - 15.40 uur
Larenwoensdag15.00 - 15.40 uur
Muiderberg*dinsdag15.00 - 15.50 uur
Weespmaandag15.20 - 16.00 uur
Weespdinsdag15.40 - 16.20 uur

*De lessen in Muiderberg zijn vanaf woensdag 1 november 2023 t/m 24 april 2024.

Voor alle locaties geldt voldoende deelname, tijden zijn onder voorbehoud.

Nog te jong voor Muziek voor Kleuters?

Voor kinderen tussen de 1 en 4 jaar is er Muziek met Peuters, een korte cursus die de kinderen samen met een ouder kunnen volgen.