Instrumentaal 3 – 80 jaar

Blokfluitles

website blokfluitDe blokfluit is een veelzijdig blaasinstrument waar zeer uiteenlopende muziekstijlen op te spelen zijn. Te weten: oude muziek uit de tijd van Telemann en Bach, maar ook heel moderne en zelfs popmuziek. Blokfluit is bij uitstek een ensemble (samenspel) instrument. Als je blokfluit gaat spelen start je meestal op de sopraanblokfluit. Er zijn echter naast de sopraan nog veel meer blokfluiten namelijk: sopranino-, alt-, tenor-
en basblokfluit. Al deze blokfluiten samen vormen een heel orkest.

Voor wie?

Voor kinderen vanaf 5 jaar, tieners en volwassenen. Om te starten heb je geen notenkennis of andere muzikale opleiding nodig. Je leert spelen op de sopraanblokfluit, de ‘droomfluit’ van Mollenhouwer. Na 2 à 3 jaar les is het mogelijk om ook altblokfluit te leren bespelen. Je krijgt les uit de nieuwste blokfluitmethodes met of zonder CD. Tijdens de blokfluitles leer je alle soorten muziek spelen: lichte muziek, hedendaagse muziek, oude muziek uit de tijd van Telemann en Bach. Bovendien leer je improviseren en uit je hoofd te spelen. Na twee jaar kun je zelfs een diploma halen.

Voor tieners en volwassenen met interesse voor de blokfluit. Blokfluitles is mogelijk op alle niveaus. Als beginner mag je zelf kiezen of je begint op sopraan-, alt-, tenor- of basblokfluit. Over het algemeen is het gebruikelijk om te starten met de sopraanblokfluit en heb je geen notenkennis of andere muzikale opleiding nodig.

Volwassenen kunnen een basiscursus blokfluit volgen in een groep van 3 tot 5 personen. Je gaat samen het instrument verkennen, noten leren lezen en de basis leggen voor het goed bespelen van het instrument. De oefeningen, speelopdrachten, gehoortraining en theorie zijn afgestemd op de oudere beginner. Leerlingen leren improviseren en uit je hoofd te spelen. De cursus bestaat uit 8 lessen van 45 minuten.

Om een instrument te leren bespelen is het nodig om regelmatig te oefenen. Alleen dan kun je vorderingen maken en wordt het steeds leuker om muziek te maken. Maar soms lukt dat niet omdat je ook verplichtingen hebt op school of elders. Lukt het regelmatig oefenen even niet, bespreek het dan met je docent. Wellicht kan het lesprogramma dan tijdelijk aangepast worden.

Wat heeft De Gooische Muziekschool te bieden naast de reguliere les?

Er worden gedurende het seizoen diverse leerlingconcerten georganiseerd waaraan deelgenomen kan worden. Bij voldoende inschrijvingen organiseren we in februari/maart een luister- en speelconcert voor volwassenen. Bij alle concerten mogen beginnende en gevorderde leerlingen meedoen. Wil je hieraan meedoen, informeer dan even bij je docent.

De Gooische Muziekschool biedt de mogelijkheid om muziekdiploma’s te behalen.

Waar geven wij les?

Bussum, Eemnes, Huizen, Laren, en Weesp