Kraak de Code

Kraak de Code is een basisjaar muziek voor leerlingen uit groep 3 & 4 van de basisschool. In Kraak de Code gaan leerlingen mee op ontdekkingstocht langs de verschillende muziektekens. Onderweg moeten de verschillende codes gekraakt worden om nieuwe tekens te ontdekken en gaan ze zelf muziek maken!

Door middel van allerlei spelletjes en opdrachten leren de leerlingen zo de verschillende tekens van het notenschrift kennen en niet te vergeten, zelf toe te passen en ten gehore brengen. Zingend met boomwhackers, allerlei slaginstrumenten en vanaf halverwege het jaar het klokkenspel.

In de eerste maanden staat het begrip van maat, ritme, en ritmisch notenschrift centraal. Na de kerstvakantie worden deze bouwstenen verder ontwikkeld en wordt er een start gemaakt met het melodisch notenschrift. De leerlingen leren dan liedjes en melodieën spelen op het klokkenspel. Gedurende de hele cursus blijft zingen en bewegen een belangrijke rol innemen in de lessen. De cursus wordt afgesloten met een grote gezamenlijke voorstelling met al onze basisvorming leerlingen in een echt theater!

De leerlingen nemen zelf een 23-ringsmap mee en krijgen dan van De Gooische Muziekschool de speciaal samengestelde werkbladen. Na de kerstvakantie gaan de leerlingen spelen op een klokkenspel. De kosten voor het klokkenspel zijn niet bij het lesgeld inbegrepen. Omdat er grote verschillen zijn in de kwaliteit van klokkenspellen, adviseren wij u deze aan te schaffen bij Muziekcentrum Schimmel, Dr. Schaepmanlaan 6 te Bussum.

De groepen bestaan uit 6 tot 12 leerlingen. Bij minder dan 6 leerlingen wordt de lesduur aangepast. Instromen is mogelijk tot aan de herfstvakantie.

Na de cursus Kraak de Code kunnen leerlingen doorstromen naar het Instrumentaal basisjaar.

Waar geven wij les?

PlaatsDagTijd
Bussumdinsdag15.40 - 16.20 uur
Bussumdonderdag16.00 - 16.40 uur
Bussumvrijdag15.40 - 16.20 uur
Larenwoensdag15.30 - 16.10 uur
Muiderberg*dinsdag16.00 - 16.50 uur
Weespmaandag16.30 - 17.10 uur
Weespdinsdag16.20 - 17.00 uur

* Lessen in Muiderberg zijn van 1 november 2023 t/m 24 april 2024.
Alle tijden en dagen zijn onder voorbehoud.