Instrumentaal basisjaar

Wil je wel een instrument bespelen, maar weet je niet zo goed wat je moet kiezen? Twijfel je tussen een aantal instrumenten? Of weet je niet zo goed of muziekles wel iets voor jou is? Dan hebben wij hier de ideale keuze: het Instrumentaal basisjaar.

Deze cursus is voor kinderen vanaf groep 5 van de basisschool of voor leerlingen die Kraak de Code  hebben gevolgd. Deze laatste leerlingen moeten wel bij aanvang van de cursus in groep 4 van de basisschool zitten.

In deze cursus wordt het aanleren van de muzikale basisvaardigheden gecombineerd met het bespelen van allerlei verschillende instrumenten. In de lessen komen 5 instrumenten aan bod die elk 6 weken lang centraal staan en bespeeld worden.

De hoofdinstrumenten die tijdens de cursus aan bod komen zijn slagwerk, dwarsfluit / blokfluit, gitaar, viool en de piano. Wij verzorgen de instrumenten, deze kunnen niet mee naar huis worden genomen. Naast de hoofdinstrumenten in de cursus, komen de volgende instrumenten op ´visite´: melodisch slagwerk, klarinet, saxofoon / trompet, basgitaar / elektrisch gitaar, cello en keyboard. De leerlingen kunnen dan even kort kennismaken met deze instrumenten.

Aan het eind van de cursus kan er een evaluatiegesprek worden aangevraagd, waarin advies gegeven wordt over de keuze van een instrument en een geschikte lesvorm.

De cursus wordt afgesloten met een grote gezamenlijke voorstelling met al onze basisvorming leerlingen in een echt theater!

Na dit Instrumentaal basisjaar kan de leerling doorstromen, naar het vocaal of instrumentaal onderwijs.

De leerlingen nemen zelf een 23-ringsmap mee en krijgen dan van De Gooische Muziekschool de speciaal samengestelde werkbladen. Instromen na start van de cursus is niet mogelijk. De groepen bestaan uit 4 tot 7 leerlingen. Daarnaast loopt door alle lessen een rode draad van zingen, bewegen, theorie (maat, ritme, notenschrift), instrumentenkennis en gehoortraining (herkennen en noteren van melodieën en ritmen). De cursus moet dan ook in zijn geheel gevolgd worden. der dan 4 leerlingen wordt het lesduur aangepast. De cursus bestaat uit 32 lessen.

Waar geven wij les?

PlaatsDagTijd
Bussumdinsdag16.00 - 16.50 uur
Bussumdonderdag16.40 - 17.30 uur
Bussumvrijdag16.20 - 17.10 uur
Larenwoensdag16.50 - 17.40 uur
Muiderberg*dinsdag17.00 - 18.00 uur
Weespmaandag17.10 - 18.00 uur

* De lessen in Muiderberg zijn van dinsdag 31 oktober 2023 t/m 23 april 2024.
Bovenstaande dagen en lestijden zijn onder voorbehoud.