Gitaar leren spelen
Van kind tot aan de volwassen beginner

Dit populaire snaarinstrument is zeer gewild omdat absolute beginners al heel snel hun eerste akkoorden/liedjes op de gitaar kunnen spelen. De gitaar wordt bespeeld met de vingers of een plectrum en is geschikt voor zowel kinderen als volwassenen! De gitaar voelt zich thuis in praktisch ieder muziekgenre, zoals pop, rock, jazz en moderne muziek. Of je nu gitaar wilt leren spelen in een band of solo, met dit instrument kan het allemaal!

Soorten gitaar om op te leren spelen

Je wilt dus gitaar leren spelen, maar welke gitaar moet je kiezen? Zeker als beginner een moeilijke keuze!

Ons advies is om te beginnen op een klassieke gitaar. Deze gitaar heeft namelijk een brede hals en daardoor ook iets meer ruimte tussen de snaren. Voordeel is dat je meer vrijheid hebt om te snaren in te drukken en tevens leert de vingers goed te strekken.

Hieronder een overzicht van de 4 populairste gitaarsoorten, inclusief een korte beschrijving.

Klassieke gitaar

De klassieke of Spaanse gitaar is eveneens een akoestische gitaar. Deze gitaar heeft 6 nylon snaren en een wat bredere hals. Deze gitaar wordt meestal met de vingers bespeeld.

Akoestische gitaar

Western gitaar

Deze akoestische gitaar wordt ook wel de steelstring gitaar genoemd. Hij beschikt over 6 stalen snaren, een wat smallere hals en wordt meestal met een plectrum bespeeld.

Elektrische gitaar

De elektrische gitaar heeft eveneens 6 snaren. Het geluid daarentegen wordt niet versterkt door een klankkast, maar versterkt door externe speakers.

Basgitaar

De basgitaar heeft meestal maar vier snaren. Verder is het opvallend dat er binnen de basgitaar familie, zowel akoestische als elektrische varianten zijn.

Zoals je misschien al is opgevallen, zijn de gitaren dus onder te verdelen in 3 hoofdcategorieën, namelijk:

1. Akoestische gitaren
    Binnen deze groep bevinden zich weer meerdere subcategorieën, zoals de hierboven beschreven “klassieke gitaar” en “western gitaar”.
  2. Elektrische gitaren
  3. Basgitaren

Het mag duidelijk zijn dat vervolgens iedere categorie weer beschikt over een groot aanbod aan gitaren van verschillende merken in diverse kleuren, maten en prijsklassen.

Voor wie?

Gitaar leren spelen voor kinderen en volwassenen

Iedereen kan bij ons gitaar leren spelen! Kinderen vanaf 6 jaar, tieners en volwassenen zijn van harte welkom! Voor beginners is ons advies om met de klassieke gitaar te starten. Een muzikale vooropleiding of notenkennis zijn niet nodig. De gitaarlessen kunnen individueel tijdens een privéles of in een groep worden gevolgd. Speciaal voor leerlingen uit de groepen 4 t/m 8 hebben wij een Basisjaar Gitaar gemaakt.

De groepen voor de basiscursus gitaar voor de volwassen beginner bestaan uit 3 tot 5 personen. In deze cursus leer je de gitaar kennen en wordt eigenlijk de basis gelegd voor het goed bespelen van het instrument. Je leert ook noten lezen, improviseren en uit je hoofd spelen. De lessen, opdrachten en theorie zijn afgestemd op de oudere beginner. De basiscursus bestaat uit 8 lessen van 45 minuten.

Om beter gitaar te kunnen spelen is het nodig om regelmatig te oefenen. Naarmate je beter gaat spelen, wordt het ook steeds leuker om muziek te maken. Echter, soms lukt dat niet door verplichtingen op school of werk. Bespreek dit dan met je docent! Groot kans dat het lesprogramma (tijdelijk) kan worden aangepast.

Waar?

Waar kun je in de buurt gitaar leren spelen?

Interesse in een cursus gitaar leren spelen?

Dan kun je je middels onderstaande button direct aanmelden voor een cursus.

Heb je een vraag of wil je nog meer informatie over het leren gitaar spelen? Vul dan onderstaand formulier volledig in of neem contact met ons op via: