Floris van Elderen

Drummen

Bij mij leer je.

Drummen.

Waarom heb je dit instrument gekozen?

Dit is heel toevallig gegaan. Vrienden van mij op de middelbare school hadden een band, maar ze konden geen drummer vinden. Toen besloot ik proeflessen te nemen en ik raakte meteen verslaafd. Deze verslaving duurt voort tot op de dag van vandaag.

Wat vind je leuk aan lesgeven?

Het leukste vind ik om met de muziek bezig te zijn waar de leerlingen zelf mee komen. Op deze manier krijgen ze het meeste plezier in het spelen, waardoor ook het niveau sneller stijgt. Met nummers meespelen is sowieso belangrijk, omdat de leerling een beter besef krijgt over de rol van drums in een muziekgroep. En ik blijf zo goed op de hoogte van welke artiesten nu populair zijn.

Wat is je specialiteit?

Op dit moment is dat met name jazz- en latinmuziek. Hier ben ik wel met een hoop omwegen gekomen, want ik ben gestart in de punk- & hardrock, gevolgd door alternatieve/progressieve rock en pop.

Wat zijn je hobby’s en interesses?

Mijn werk (zowel lesgeven als optreden) is mijn grootste hobby. Daarnaast lees ik ook veel en houd ik van reizen. Ook heb ik regelmatig bevliegingen om een nieuwe vaardigheid te leren (bijv. een taal).

Welke muziek inspireert je?

Dat is te veel om op te noemen. In elk muziekgenre kan ik artiesten vinden, die mij inspireren. Op dit moment luister ik veel naar muziek dat valt binnen een Cubaans genre genaamd Timba. Explosieve, energieke en virtuoze muziek , die ontstaan is uit een combinatie van allerlei stijlen, waaronder Son/Salsa, Jazz en Funk. Daarnaast hoor je veel percussieve elementen terug uit Afro-Cubaanse religieuze tradities. Kortom, een mix met een enorme ritmische rijkdom en daarom (met name voor een drummer) reuze interessant.