Helma Woerdeman

Piano

Bij mij leer je.

Een toetsinstrument, namelijk piano.

Waarom heb je dit instrument gekozen?

Eigenlijk toeval, mocht toeval bestaan! Er stond een kleine vleugel bij ons in huis en mijn moeder speelde veel. Toen ik vijf was speelde ik kleine stukjes na op gehoor die mijn grotere zus op pianoles leerde. Al gauw kreeg ik ook pianoles. Eigenlijk bleef dat zo bij mij horen dat ik niet anders wist. Maar ook fluit vind ik mooi en harp. Als de tijd, waarin ik opgroeide was geweest zoals nu had ik misschien wel harp gekozen!

Wat vind je leuk aan lesgeven?

De kinderen (en volwassenen) zien groeien in wat ze kunnen en vooral als ze zelf genieten van wat ze leren en beheersen op een gegeven moment.

Wat is je specialiteit?

Ik ben in de loop van mijn carrière gaan zien wat er hapert als mensen (en kinderen) vastlopen met spelen. En dat komt omdat ik zelf bij een hersenpedagoog les ben gaan nemen toen ik tegen blokkades aanliep. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik alwetend ben op pedagogisch gebied, maar ik ben wel veel gaan zien en begrijpen.

Wat zijn je hobby’s en interesses?

Naast muziek houd ik van natuur, landschap, planten, bomen en veel wandelen. Het Gooi geeft me hier alle gelegenheid voor! Ik woon nu hier twee jaar. Verder verdiep ik me graag in geschiedenis.

Welke muziek inspireert je?

Dat kan heel wisselend zijn. Shostakovitsj, Brahms kan me enorm verrassen, maar evengoed ook eenvoudige melodieën van Einaudi of heel uiteenlopende filmmuziek. Ook ben ik een tijdje fanatiek fan geweest van the Doors. Of weer heel iets anders: Arvo Párt of Philip Glass vind ik fantastisch! Popmuziek ook wel, maar ik kom er minder toe om ernaar te luisteren. Wel was ik ineens helemaal weg van de song “Happy” van Pharrell Williams.