Else Tollenaar

Piano

Bij mij leer je.

Piano spelen.

Waarom heb je dit instrument gekozen?

Thuis stond er een piano en dus ging ik op m’n zevende op pianoles. Het was geen eigen keus, maar later was ik er erg blij om. Op een piano kun je een compleet muziekstuk spelen, melodie en begeleiding, gewoon met 10 vingers! Daarom heet het ook een meerstemmig instrument.

Wat vind je leuk aan lesgeven?

Het leuke aan lesgeven is dat iedereen anders is en dat maakt het zo afwisselend. Als ik een leerling een mooi stuk muziek hoor spelen, dan geniet ik en ben ik trots op hem of haar en stiekem ook een beetje op mezelf.

Wat is je specialiteit?

Ik wil je graag leren zelfstandig muziek te maken, achter de piano gaan zitten, een boek open te slaan en een muzikale ontdekkingsreis te maken. Als je wat gevorderd bent en stukken van verschillende componisten speelt ga je ontdekken dat het jouw muziek wordt, ook al ben jij niet degene die het geschreven heeft. Dat gebeurt er wanneer je er je eigen gevoel in legt, dan speel je niet alleen de noten, maar maak je echt muziek!

Wat zijn je hobby’s en interesses?

Er zijn twee uitspraken over hobby’s, de één zegt: ‘gelukkig is degene die van z’n hobby z’n werk maakt’ en de ander zegt: je moet nooit van je hobby je werk maken. Ik heb dat laatste wel gedaan en daar nooit spijt van gehad. Er is wel een periode in m’n leven geweest waarin ik m’n hobby voornamelijk als werk zag. Toen had ik het heel druk; werk, (jonge) kinderen, enz. en bleef er weinig tijd over. Maar tijden veranderen en nu is mijn werk weer voornamelijk hobby geworden!
Ik heb jarenlang een Zen cursus gevolgd, daar heb ik onder andere geleerd om verder te kijken dan je eerste indruk. Open te staan voor andere wegen dan alleen de jou bekende. Dat helpt me ook bij het lesgeven, er is niet één manier of methode en er zullen altijd andere bijkomen. Ik kook graag en als het qua tijd lukt, lees ik graag, daarnaast vind ik het heerlijk om met de hond een boswandeling te maken, of, in mijn nieuwe omgeving, door de weilanden te banjeren.

Welke muziek inspireert je?

Ik heb een klassieke opleiding gehad, Chopin was m’n grote favoriet, daarnaast luister ik graag naar muziek van Coldplay, Diana Krall, Melody Gardot, Beegie Adair, Gene Harris, ga zo maar door. Muziek in al z’n vormen is mooi en inspirerend en voegt veel toe aan je leven en persoonlijke ontwikkeling, want wees eerlijk, wat is een leven zonder muziek?