Bernd Jahn

Klarinet | Saxofoon | Bandcoaching

Bij mij leer je.

Saxofoon en klarinet, bandlessen, samenspel met de saxofoon kan je naast de klassieke kant natuurlijk ook pop, dj – deep house en jazz spelen.

De klarinet is een ouder instrument en het repertoire gaat dan ook terug tot naar de vroege klassiek. Maar de klarinet is het meest veelzijdig, naast de jazz is zij te horen in veel wereldmuziek: van de Balkan tot Kazachstan, de klezmer, tango en ook niet te vergeten de Alpenland blaasmuziek.

Bij al deze muziek is de improvisatie een belangrijk onderdeel, daarvoor leer ik je dan ook de nodige harmonische en theoretische knowhow!

Waarom heb je dit instrument gekozen?

Toen ik een klein jongentje was hoorde ik het klarinetconcert van Mozart, ik was zo onder de indruk van de klank van de klarinet die Mozart uiteraard ook erg mooi tot zijn recht laat komen dat mijn ouders dachten, dat is iets voor kleine Bernd. Later, na mijn Pink Floyd en Jimy Hendrix-tijd herontdekte ik de klarinet en leerde ik via Benny Goodman en de Swing Era, Charlie Parker en Michael Brecker de muziekgeschiedenis van het twintigste eeuw kennen. Ik speel(de) in Bigband ‘s, Musicals, popbands en Jazzcombo’s.

Wat vind je leuk aan lesgeven?

Ik vind het leuk om met mensen te werken. Het is prachtig te zien hoe blij de leerlingen zijn als ze merken dat ze vooruitgaan. Het is ook fantastisch dat sommige leerlingen op het conservatorium terecht komen en beginnen hun eigen weg te gaan.

Wat is je specialiteit?

Nu ik even een klassieke revival heb denk ik toch dat jazz improvisatie mijn specialiteit is. Of bedoel je Runderbraten met Klösse?

Wat zijn je hobby’s en interesses?

Ik lees graag in het ligbad. In het weekeinde kook ik meestal de “gutbürgerliche Küche” van mijn moeder en grootmoeder. Daarnaast hou ik van fotograferen en filmen.

Welke muziek inspireert je?

Dat is zo een vraag die uiterst lastig te beantwoorden is. De muzieksoorten lopen bij mij erg door elkaar heen. Ik hou van muziek die mijn ziel raakt, dat kan Allan Parsons Project of John Coltrane zijn, zelfs Hazes of Udo Jürgens, het Adagio van Rachmaninov’s tweede Symphony, film muziek ….. Het hangt gewoon erg van mijn stemming af.

Op het moment heb ik een Bach fase. Ik ben bezig met de Kunst der Fuge, geniaal die Bach! https://www.youtube.com/watch?v=xf3PixXmRks