Muziek met Peuters

Een cursus voor kinderen tussen de 1 en 4 jaar met als doel om samen met (groot)ouders “samen te spelen, dansen en zingen…!”. Het is een cursus om het kind op een zeer eenvoudige, speelse en enthousiaste manier kennis te laten maken met muziek. Lekker zingen, trommelen, klappen, stampen en dansen met elkaar maakt het gezellig. De kinderen leren al spelenderwijs de taal van muziek.

Er zijn vele redenen waarom ouders met hun jong kind muziek zouden moeten maken, hieronder tref je er vijf.

Goed voor de taalontwikkeling
De taalontwikkeling van je peuter wordt gestimuleerd door actief bezig te zijn met muziek. Ritme, melodie en intonatie vormen de basis van de taal bij je peuter. Hoe vaker hij een liedje hoort, hoe meer hij het herkent en probeert mee te zingen. Je peuter stimuleert zijn spraakontwikkeling en geeft betekenis aan een liedje, daardoor leert hij steeds nieuwe woordjes.

Verbetering van de motoriek
Door muziek verbetert je peuter zowel zijn grove als fijne motoriek. Dat doet hij door bijvoorbeeld te leren trommelen met stokjes en daarbij verschil te maken tussen hard getrommel en zacht geroffel. Ook zal hij ontdekken wat hij precies met zijn handen en voeten kan. Zo komt hij erachter dat hij kan klappen en dansen op muziek, waardoor zijn motoriek sterk verbetert.

Verbeter de muzikaliteit
Tijdens het muziek maken, doet je peuter steeds een beroep op zijn hersenen. Muziek heeft namelijk invloed op beide hersenhelften. De ene hersenhelft hangt vooral samen met gevoel, terwijl de andere meer gericht is op het denken. Deze worden aan elkaar gekoppeld, wat de muzikaliteit van je peuter ontwikkelt. Daardoor kan hij beter een ritme herkennen, een melodie zingen en toonhoogtes onderscheiden. Ook kan muziek bijdragen aan een goed geheugen.

Makkelijk emotie uiten
In het leven van je peuter komen heel wat emoties voorbij, van blij en vrolijk zijn tot helaas ook pijn en verdriet. Muziek helpt je peuter om gevoelens makkelijker te uiten. Emotie heeft zoveel kanten, daarbij hoort ook vreugde en plezier. Dit komt allemaal tot uiting in de muziek.

Muziek maken schept een band
Met zingen kan iedereen meedoen. Het schept een enorme band tussen ouder en kind, maar ook met andere kinderen. Samen muziek maken in het gezin is een echte familie-happening.

De cursus duurt 14 weken en start elk seizoen in september en januari. Kinderen kunnen gerust, zonder in herhaling te vallen, deze cursus meerdere malen volgen. Instromen voor de september cursus is mogelijk tot de herfstvakantie. En voor de cursus die start in januari is instromen mogelijk tot aan de voorjaarsvakantie. De lessen rondom Sinterklaas en Kerst worden aan dit thema aangepast.

Hieronder tref je de tijden en locaties van de lessen aan. Om je aan te melden vragen wij je om het inschrijfformulier in te vullen. Voor vragen kun je ons mailen of bellen 035 – 693 65 96.

Naast onderstaande lessen verzorgen wij Muziek met Peuters ook op onze locaties bij de Koningskinderen.

Waar geven wij les?

PlaatsDagTijd
Bussumdinsdag09.15 - 10.15 uur
Bussumdinsdag10.30 - 11.30 uur
Bussumwoensdag09.15 - 10.15 uur
Bussumwoensdag10.30 - 11.30 uur
Bussumvrijdag09.15 - 10.15 uur
Bussumvrijdag10.30 - 11.30 uur

Alle tijden en dagen zijn onder voorbehoud en afhankelijk van aantal inschrijvingen.